30 Temmuz 2015 Perşembe

Hamileliğimin 32. Haftası ve Çalışamaz/Çalışabilir Raporu Alımı


Hamileliğimin 32. haftası, en başından beri heyecanla ve umutla beklediğim bir dönemdi. Geçmiş hamilelik yazılarımı takip ettiyseniz, ilk haftalardan itibaren pek de güllük gülistanlık olmayan bir hamilelik geçirdim. Doktorlarım ise "32. Haftayı geçince biz doktorlar için rahat dönem başlıyor", "Hele 32'yi geçelim, sonrası kolay" gibi cümleler kurdular hep. İşte tam da bu nedenle 32.hafta bizim için dönüm noktası oldu. Endişeleri fazlaca kenara bırakabileceğimiz, bebeğimiz erken doğsa bile inşallah sağlıkla yaşayabileceği bir dönem...

Ayrıca 32.haftanın her çalışan anne adayı gibi benim için de "Artık dinlenebilirimmm!" heyecanıyla dolu bir anlamı var. Hem bebeğin riskli gelişim dönemini tamamladı, hem de benim dinlenmem için resmi izin çıktı, daha hayırlı bir hafta olabilir mi :))

Hamileliğimi ilk öğrendiğimiz günden itibaren takibimizi yapan doktorumuz malesef ki SGK anlaşmalı bir kurumda çalışmıyor. Bu nedenle 32.haftada alınan "Çalışabilir" ya da "Çalışmaz" raporumu farklı bir yerden almam gerekiyordu. Doktorumuz SGK anlaşmalı bir hastane önerdi ve oradan "çalışamaz" raporumu aldım.

Peki hamilelikte "Çalışabilir" ya da "Çalışamaz" raporu nasıl, nereden ve ne zaman alınır?

Raporu almadan önce internette çok araştırdığımda her kafadan farklı bir ses çıktığını gördüm, hatta benim de kafam karıştı. İşin aslı ise çok basitmiş, şöyle ki:

Hamilelikte 32.haftada "çalışabilir" raporu almak: SGK anlaşmalı özel ya da devlet hastanesine son regl tarihinize göre tam 32+0'da gidiyorsunuz (Yani 32.hafta dediğimize bakmayın, aslında 33.haftanızın ilk günü oluyor). Randevunuzu ilgili doktordan alıyorsunuz, doktora son regl tarihinizi söylüyorsunuz, ultrason kontrolünüz yapılıyor ve eğer ki bir sağlık probleminiz yok ise doktorunuz isteğiniz doğrultusunda size çalışabilir raporunuzu veriyor. Ancak bu rapor resmi olarak 37+0'a kadar geçerli. Çünkü resmi olarak 37+0'dan itibaren çalışmanız yasak, doğum iznine ayrılmanız gerekiyor. Çalışabilir raporunuzu aldıktan sonra baktınız ki 37+0'a kadar çalışacak gücünüz yok, o zaman istediğinizde yeniden doktora gidip raporunuzu değiştirebiliyorsunuz ve çalışamazz raporuna geçiş yapabiliyorsunuz.

Hamilelikte 32. Haftada "çalışamaz" raporu almak: Yine SGK anlaşmalı özel ya da devlet hastanesine son regl tarihinize göre tam 32+0'da gidiyorsunuz. Doktora çalışamaz raporu alacağınızı söylüyorsunuz ve gerekli ultrason ve son regl tarihi kontrolünüze göre doktorunuz size çalışamaz raporunuzu veriyor. Doktor kontrolünüzle beraber aldığınız bu rapor sayesinde artık resmi olarak doğum iznine ayrılmış oluyorsunuz ve o günden itibaren işe gitmiyorsunuz.

Ben de çalışamaz raporumu almak için doktor randevumu sabah 10.00'da aldım, hemen SGK sistemine işlediler ve o gün işe gitmek zorunda kalmadım. Ayrıca bu konuda da ufak bir not düşmek isterim ki internette gezinirken pek çok sitede hala eski sistem raporun anlatıldığını gördüm. Eskiden doktordan fiziksek olarak kağıt rapor alıyormuşsunuz ve bir kopyasını o gün işyerinize teslim etmeniz gerekiyormuş. Ancak yeni sistemde hastane size bir kağıt vermiyor, direkt olarak SGK sistemine işliyor ve işyeriniz de ayrı sisteme giriş yaparak açılan raporu görüntüleyebiliyor. Ben ekstra olarak doktordan çıktıktan sonra işyerimi aradım, sisteme girerek raporu kontrol etmelerini, gereken işlemi yapmalarını ve bir sorun var ise beni aramalarını rica ettim.

Bu raporun ardından özgürlüğümü ilan ettim ve hem kendime, hem de bebeğimize konsantre olarak dinlenmeye çekildim ♥ Mutluyum, çok...

12 yorum:

Gökkuşağı Dosyası dedi ki...

Masa başında uyuklama, ne giyeceğim diye düşünme, tontiş göbeği nereye sığdıracağını şaşırma dertleri bitti desene! Ohh hadi geçmiş olsun! Güzel dinlenmeler dilerim, tadını çıkartın ne güzel. :)

Kizlierkeklikedili dedi ki...

Gokkusagi Dosyasi , evet evet evett :)) çok teşekkür ederizzz ♥

Adsız dedi ki...

Merhabalar, size bir şey danışmak istiyorum öğretmen olarak yeni a
Atandim fakat resmi prosedür daha başlamadı. 10-15 günü de bulur. Fakat ben 2 gün sonra 32+0 olacağım. Bu durumda çalışabilir raporu mu nasıl ve ne zaman alabilirim?

Kizlierkeklikedili dedi ki...

Adsiz, merhabalar. Estafurullah, danismak ne demek. Vallahi bilhassa memurlar icin surec nasil isliyor bilmiyorum, sizi yaniltmak istemem. Ancak her ne sekilde olursa olsun, benim bildigim tam vaktinde, yani 33.haftanizin ilk gununde, raporunuzu almalisiniz diye biliyorum. Siz her sekilde alin, elinizde dursun derim ben. Ama dedigim gibi yanlis bir yanitla sizi yaniltmak istemem.

Adsız dedi ki...

merhaba. benim 32+0 . günüm ramazan bayramının ilk gününe denk geliyor. acilden alınabilir mi bu rapor?

Kizlierkeklikedili dedi ki...

@adsiz, merhabalar, hicbir fikrim yok acikcasi, yanlis yonlendirmek istemem... saglikla ve zamaninda yavrunuza kavusmaniz dilegiyle sevgiler 💛

Adsız dedi ki...

Merhaba. Ben birsey sormak istiyorum 32. Haftada rapor alan annelere devletin dogum sonrasi bir miktar para yatirdigini ogrendim. Bu durumda calisir yada calisamaz raporunun bu odemeyle bir ilgisi oluyor mu?

Kizlierkeklikedili dedi ki...

@adsız, evet devlet bir doğum yyardımı yapıyor ama rapor ile ilgisi olup olmadığını bilmiyorum açıkçası

Unknown dedi ki...

Raporla şöyle bir ilgisi var zaten o raporu çalışıp sigortalı olduğun iş yerinden dinlenmeye ayrıldığın için alıyorsun rapor ve doğum süren bittiginde camile kalmadan önce mutlaka tam 90 gün primin yatması şart çalışmadığın doğum parani alıyorsun.

Adsız dedi ki...

Merhaba bende bişi sormak istiyorum hamilelik 40 hafta üzerinden hesaplanıyor 32 hafta olunca çalışamaz raporu almak istiyorum işim tüm gün ayakta cok zorlanıyorum çünki peki ben 32 hafta izne ayrılınca bebek 41 veya 42 haftalık doğarsa sgk hahlarım noluyor ben ya geç doğarsa haklarımı kaybederim diye korkuyorum

Adsız dedi ki...

657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 104 üncü maddesinin A bendinde “Memura doğum yapmasından önce 8 hafta ve doğum yaptığı tarihten itibaren 8 hafta olmak üzere toplam 16 hafta süre ile aylıklı izin verilir. Çoğul gebelik halinde, doğumdan önceki 8 haftalık süreye 2 hafta süre eklenir. Ancak sağlık durumu uygun olduğu takdirde, tabibin onayı ile memur isterse doğumdan önceki 3 haftaya kadar işyerinde çalışabilir. Bu durumda, memurun çalıştığı süreler, doğum sonrası sürelere eklenir. Yukarıda öngörülen süreler memurun sağlık durumuna göre tabip raporunda belirlenecek miktarda uzatılabilir.” hükmü bulunmaktadır.

Buna göre; normal gebelikte doğum öncesi 8 haftalık yasal izne ayrılmak isteyen ilgilinin gebeliğin 32 nci haftasında olduğunu doktor raporu ile belgelemesi yeterli olacaktır. (Çoğul gebelikte bu işlemin 30 uncu haftada yapılması gerekmektedir) Düzenlenen bu raporda “8 haftalık doğum öncesi iznini kullanması uygundur” şeklinde bir onaya gerek bulunmamaktadır. Buradaki 8 haftalık izin süresi doktorun inisiyatifinde olan bir izin değil ilgiliye kanunen tanınan yasal bir haktır. Ancak; ilgili, doğumdan önceki 3 üncü haftaya kadar iş yerinde çalışmak istiyor ise “doğumdan önceki 3 haftaya kadar çalışabilir” şeklinde sağlık durumunun uygun olduğunu doktor raporu ile onaylatması gerekmektedir. Bu durumda ilgilinin 32 nci haftadan sonra doğum öncesi iznine ayrıldığı zamana kadar çalıştığı süreler doğum sonrası iznine eklenebilecek, rapor, mazeret, sevk gibi nedenlerle göreve devam etmediği süreler çalışılmış süre olarak değerlendirilmeyecektir. İlgili; doğumdan önceki 3 haftaya kadar çalışabileceğine ilişkin doktor raporu almaz ise doğumdan önce çalışmış olsa dahi çalıştığı sürelerin doğumdan sonraki 8 haftalık sürenin sonuna eklenmesi mümkün olmayacaktır.

Bu kapsamda; doğum sonrası yasal iznin kullanılmasında da aynı usul geçerlidir. Doğum sonrası yasal izin süresi çoğul gebelikte de normal gebelikte olduğu gibi 8 haftadır. İlgilinin doğum yaptığı tarihi rapor ile belgelemesi yeterlidir. Doğum sonrası 8 haftalık yasal iznini kullanabileceğine ilişkin bir rapora ihtiyaç yoktur. Buradaki 8 haftalık süre ilgilinin

Eylem dedi ki...

Merhaba ben 32 haftada rapor almadim unutmuşum 34cu haftada çalışamaz raporu alıp izne çıktım.32 hafta calisabilir raporu almadigim için rapor alamadim sgk ödeme için o rapor şart dedi hastane ise geçmişe ait rapor yapamayız dedi ne yapmalıyım yardımcı olur musunuz