15 Ekim 2014 Çarşamba

Bisiklet Kullanmak Nasıl Öğrenilir ve Öğretilir? Yetişkinler için Teknikler!

Bir önceki ŞU (yeni pencerede açılır) yazımda da internet dünyasına bildirdiğim üzere, 30 yaşıma aylar kala bisiklet kullanmayı öğrendim! Bu seneki hedeflerimden birisiydi, gururluyum :) Peki bisiklet kullanmayı nasıl öğrendim? 

Bazı şeyleri ileri yaşlarda öğrenmek gerçekten daha zormuş. Bilhassa bisiklet kullanmak gibi açık fikirli, cesur, korkak olmadan, endişe etmeden ilerlenmesi gereken fiziksel bir beceri olunca... Çocuklara bakarsanız; korkusuzlar, başlarına gelebilecekler konusunda bilgisizler ve en önemlisi hayatlarında sorumlulukları yok. Yetişkinler öyle mi? Ya ben şurada şöyle yapar da düşersem, bacağımı kırarsam, şurada sivri köşeli duvar da var, kırık bacakla nasıl işe giderim gibi zilyon tane endişe geçiyor kafalarımızda. Bu endişe ve korkular da bisiklet kullanmayı öğrenirken ayakbağı oluyor insana.

Genel sıkıntı hakkında bu kadar konuştuktan sonra asıl olarak "Nasıl öğrenilir ve öğretilir" konusuna geçmek istiyorum. Bana bisiklet kullanmayı öğreten eşimle beraber bu işe kalkışmadan önce internette uzun uzun turladık, YouTube videolarını izledik, Türk ve yabancı internet sitelerindeki teknikleri inceledik. Sonunda YouTube üzerinde denk geldiğimiz bir videodaki tekniği uygulamaya karar verdik (Videoyu, yazımın en altında görebilirsiniz, mutlaka izlemenizi tavsiye ediyorum). Çok özelliği olmayan ama etkili bir sistem... Elimden geldiğince kısa kısa size anlatmaya çalışacağım:

1 ♥ Öncelikle bir bisiklet ediniyoruz tabiki. Bu sürecin olmazsa olmazı :)

2 ♥ Yine sürecin olmazsa olmazı kask, dizlik, dirseklik ve isterseniz de koruyucu eldivenler ediniyorsunuz. Hiçbiri para değil; fiziksel güvenliğiniz için ise paha biçilmezler...

3 ♥ Bisiklet kullanmayı öğrenmeye uygun, mümkünse çimenlik ya da en azından toprak ve geniş bir alan bulma aşamasına geldik. Bu aşamada doğru karar vermek çok önemli. Çünkü bisiklet kullanmayı öğrenirken elbet düşeceksiniz ve bu tecrübeyi betonda edinmek istemezsiniz, acıyor çok :) Ayrıca toprak/çimenlik zeminde tekerlekler yere daha iyi tutunuyor, dengenizi çok daha rahat sağlayabiliyorsunuz. Bu nedenle mutlaka böyle yumuşak bir alan bulmaya çalışın. Bilhassa hafif eğimli bir yer bulmanız çok önemli. Eğimli çalışma alanının önemini, aşağıdaki adımlarda göreceksiniz.

4 ♥ Bisikletin iki pedalını da söküyoruz. Bu adım ilk başta çok gerekli gibi görünmüyor ve çıkartmasam da olur deniyor (Bkz:BEN) ama acemi bir bisiklet sürücüsü için o pedallar tam bir bela oluyor. Sürekli olarak bacaklarınızı çarpıyorsunuz (Bkz: BEN), bacaklarınızın dizden alt kısmının her noktası morarıyor (Bkz: BEN)! Siz iyisi mi çıkartın pedalları ve rahat edin ;)

5 ♥ Pedalları çıkarttıktan sonra benim tavsiyem ilk olarak bisikletinizi yanınızda tutarak, beraber bir süre yürümeniz. Bisikletin boyutunu, ağırlığını, gidonunu, frenlerini ve en önemlisi "iki" tekerlekli olmasının nasıl bir şey olduğunu hissetmeniz, tanımanız.

6 ♥ Artık bisikletin üzerine çıkma vakti geldi. Yukarıda bahsettiğim, ilk başta korkutucu gelen ama aslında bisiklet kullanmayı öğrenmenizin kilit noktası olan yumuşak ve eğimli alana gidin. Eğimin tepesinde bisikletinizin üzerine çıkın. Başlangıç seviyesinde, ayak tabanlarınızın tamamen ve çok rahat bir şekilde yere bastığından emin olun; gerekirse selenizi en alt seviyeye indirin. İnsanın ayaklarının yere rahat basması büyük önem taşıyor; güven veriyor, ayağımı basarsam durabilirim hissi yaratıyor. En başta dile getirdiğim önyargı ve endişeleri biraz azaltıyor...

7 ♥ Şimdi selede oturur durumdayken, ayaklarınızla yürür gibi eğimden aşağıya doğru inmeye başlayın. Bu esnada bisikletin fiziksel özelliklerini vücudunuzda hissetmeye çalışın. Hangi tarafa denge kaçıyor, ağırlık merkezi nerede, vücudunuz bisiklet üzerinde nasıl duruyor... Bu şekilde düşme endişesi yaşamadan, güvenli bir şekilde bisikleti ve dengenizi tanıyacaksınız. Bu aşamayı dilediğiniz kadar tekrarlayın. Bu aşama "Bisikletin üzerine asla duramayacağım! Dünyadaki en zor iş bu! Nefret ettim!" diye haykırarak ve moralinizi bozarak geçireceğiniz en zorlu adım... Moralinizi yüksek tutun, yapacaksınız...

8 ♥ Bisiklette oturur pozisyondaken yukarıdaki adımda bulunan "yürüme" konusunda kendinizi iyi hissettiğiniz noktada, hafifçe arada ayaklarınızı kaldırmaya ve kendinizi çift ayakla iterek ilerletmeye çalışın. İlk başta imkansız gibi görünecek ama her defasında daha dengeli, daha uzun aralıklarla ayaklarınızın yerden ayrıldığını görecek ve hissedeceksiniz. Zaten eğimden aşağıya doğru indiğiniz için bisiklet kendi kendine dengeyi de bulmaya başlayacak. Kendinizi iyi ve güvenli hissedene kadar bu adımı yapmaya devam edin. Bu adımda insan çok yoruluyor malesef... Eğimden aşağıya bisikletle in, eğim bitince bisikleti yüklen ve elinde geri yukarıya taşı. Bir daha, bir daha :) Sabır... Az kaldı...

9 ♥ Bu noktadan sonra artık pedalları geri takıyoruz. Bir pedalı yere paralel noktaya getirip, hafif hafif üzerine ayağımızı koymaya başlıyoruz ama asla çevirmiyoruz. Diğer ayağımız yerde olduğu için hala dengemizi o ayakla sağlayabiliriz ve düşeceğimizi hissettiğimiz zaman hemen yere basabiliriz, endişeye gerek yok. İşte bu şekilde tek ayak yere paralel pedalda durur şekilde, kendinizi iyi hissedene kadar çalışın, öteki ayağınızı hafif hafif yerden kaldırın ve eğimin dengesine bırakın kendinizi. Arada sağ ayağınızı koyarken, bazen de sol ayağınızı koyun ve iki ayağınızda da ayrı ayrı dengeyi çalışın. Düşeceğinizi hissettiğiniz yöne doğru gidonu çevirmeyi unutmayın, asıl dengenizi bu "ters" mantık sağlayacak! İlk başta düşünerek yaptığınız bu hareket, daha sonraki adımlarda içgüdüsel ve otomatik bir hareket halini alacak.

10 ♥ Bu noktadan sonra büyük ihtimalle bir aşamada, eğimin bitip de yolun düzleştiği alanda gaza gelip pedal çevirmiş oluyorsunuz. Bir iki pedal da olsa, dengeniz hemen bozuluyor da olsa, yüzünüzde çocuk mutluluğuyla yeniden yokuşun başına çıkıyorsunuz. Aslında bu noktada bisiklet üzerinde durmayı öğrenmiş oluyorsunuz. Pedal konusunda kendinizi iyi hissettiğinizde (asla kendinizi zorlamadan, acele etmeden) ufak ufak pedal çevirmeye çalışmaya başlayabilirsiniz. İşte bu nokta yetişkinler için biraz daha tehlikeli oluyor. Çünkü ilk defa tam denge deniyorsunuz ve düşmek kaçınılmaz (Bkz: BEN). Tam da bu nedenle toprak zeminde çalışmak çok avantajlı oluyor.

11 ♥ Toprak zeminde pedal çevirebilir ve düşmez seviyeye geldiğinizde, artık beton ve eğimsiz bir zemine çıkma vakti geliyor. İlk başta çok yadırgıyorsunuz, düz zeminde dengede duramıyorsunuz... Sonuçta eğimsiz alanda bisiklete ilk ivmeyi sizin vermeniz gerekiyor ve o pedal basışını yaparken bir bakıyorsunuz ki dengeniz gitmiş, hooop devrilmece :) Ancak bu süre o kadar kısa ki... Belki 15 dakikada rahatlıkla kalkış yapabiliyor hale geliyorsunuz. Bu çalışma için geniş bir alan tercih etmenizi öneririm. Bunun için de büyük otoparklar çok uygun oluyor, rahatça hızlanılabiliyor, dönüşler çalışılabiliyor...

12 ♥ Tabiki tüm bu süreçlerde yanınızda destekçiniz, yeri geldiğinde sizi taşıyacak, bisikletle itecek, gidondan tutacak, moral desteği verecek birisi gerekiyor. Unutmayınız :)

Tüm bu adımları tamamladığınızda artık bisiklet kullanabiliyor oluyorsunuz, tebrikler! 


Tabiki her şey gibi bisiklet kullanmayı öğrenmek de bu kadarla bitmiyor :) Tecrübe edinmek, güvenli bir şekilde sürebilmeyi öğrenmek, manevra kabiliyeti edinmek, arabaların olduğu yerlerde kontrollü gidebilmek... gibi liste uzayıp gidiyor. Ancak bunlar çok daha kolay öğrenilebilir, çok daha hızlı atılabilir adımlar. Benim şuan bulunduğum notka da tam olarak burası... Mesela henüz dar yollarda kontrollü ve düz bir şekilde gidemiyorum, keskin dönüşlerde zorlanıyorum, yokuş çıkamıyorum, vitesleri öğrenmedim ve araçların bulunduğu alanlara çıkamadım. Ancak çalışmayla hepsini geliştireceğim ;) 

En son olarak da şunu söylemek isterim ki yukarıdaki adımları iki gün boyunca üçer saat çalışarak tamamladım. Yani yetişkin olmanız, daha evvel hiç bisiklete binmemiş olmanız asla önemli değil. Sabırla ve biraz da tedbirli olarak çalışınca çok rahat öğreniliyor.

Güzel, güvenli, özgür, doğa dostu, yüzünüze vuran rüzgarlı günlerde bisikletinizle keyifler dilerim. Her zaman dediğim gibi, yanınızda sevdiklerinizle beraber, güzel anılar oluşturarak geçirilen zamanlardan kıymetlisi yok ♥ Haydi, bisikletle güzel keşiflere çıkın beraber!

Sevgilerimle,

16 yorum:

Burcu Odacı dedi ki...

Yazdıklarını okurken çok garip hissettim kendimi. Gerçekten de çocukken her şey ne kadar da kolaymış meğer. Şimdi olsam baya zorlanırdım mutlaka öğrenirken.

bücürükveben dedi ki...

Bisikletim yok ama olsaydı inan denerdim. Eline sağlık. :)
sevgiler

birdunyafikir dedi ki...

Ben de bisiklete binemiyorum ama bir Vespam olsun hayali kuruyorum.
Eşim de seviyor bisiklete binmeyi ama ben binemeyince sahil kenarında bisiklet turu gibi güzel aktiviteleri maalesef yapamıyoruz. Azmetmiş, başarmışsınız. Ne güzel.

Emel Sevren Pınar dedi ki...

sanırım bisiklete binmeye anne karnında başlamışım:) doğduğumda ayaklarımı pedal sürer gibi hareket ettirmemden annem şüphelenmiş, 3 yaşıma geldiğimde,hala anne sütü alırken!bisiklete yandan çarklı olarak binmeye başlamışım. Çocukluğumda bisiklet tepesinde, türlü düşme ve kalkmalar, morarmalar, şişmeler eşliğinde geçti. Hala da iflah olmaz bir bisiklet sürücüsüyüm. Bu aralarda beyaz bir bisiklet almak için gün kolluyorum.Roller blade işinede girdim, seviyorum rüzgarı suratımda hissetmeyi ben:)

Gökkuşağı Dosyası dedi ki...

Çocukken korkusuz olmamız, yetişkinken ise bir dolu endişe içinde olmamız konusunda ne kadar haklısın! Her şey vız gelirdi veletken. Hatta başımıza bir şey gelip de okuldan kaytarırsak ne de mutlu olurduk.:)) En azından ben öyleydim.:))
Zincirin attı mı hiç? Gerçi bisikletin yeni, herhalde olmamıştır. Benim ennn sevmediğim şeydir, sinir olurum, faarrrr diye boşa dönüverir ayağının altında. Sonra bi de onu yerine takmaya çalış, ellerin kapkara olsun vs... Pöfff.:))))

Kizlierkeklikedili dedi ki...

burcuuuuk, aynen öyle Burcu'cuğum.. Çocukken vız gelecek şeyler, büyüdüğümüzde endişe sebebi olabiliyor.

Kizlierkeklikedili dedi ki...

bücürükveben, ben diyorum Müjde ablacığım, üç tekerlekli bisiklet çok yakışır sana ;)

Kizlierkeklikedili dedi ki...

beyza aydin baser, bisiklete binmeyi bilmeden motorsiklet kullanamazsınız ki :) Bence siz de çok geç olmadan bisikelt sürmeyi öğrenin, eşinizle şöyle güzel keyifler yapın ve sonra da Vespa'nızı edinin. Güzel plan bence ;)

Kizlierkeklikedili dedi ki...

Emel Sevren Pınar çok güldüm bebekken pedal çevirir bacaklarına :) Ne güzel, çok şanslıymışsın, bol maceralı, tam da olması gereken bir çocukluk geçirmişsin :) Olsun, ben de arayı kapatacağım. Hem bak morluk, şişlik konusunda şimdiden arayı kapattım :))

Kizlierkeklikedili dedi ki...

Gokkusagi Dosyasi, aynen öyle Eylül'cüğüm... Öyle endişelerle doluyuz, farketmeden sırtımızda öyle yükler, kamburlar taşıyoruz ki... Ben de böyle çocuksu bir işe kalkışınca farkettim durumu...

Yook zincirim atmadı, atmasın da... Acemiyim ben, öyle bir anda boşalırsa kriz anıdır benim için :)) Yolda bile giderken "Acemiyim ben" diye bağıra bağıra gidiyorum. Ayy insana, çocuğa, köpeğe çarpma tehlikem bile var şuan :D

Unknown dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
Hacer Nur dedi ki...

Okurken gercekten cook mutlu oldum okurken.ben 17 yasindayim ve birazda kiloluyum.cook gec kaldim diye dusunmustum.koyumuzde duz bir bahcemiz vaerbirazda hafif yokuslu.tam dediginiz gibi yani.orda denemistim ve bu is olmaz baana bisiklet gostermeyin artik demistim.kardesim cook iyi bisiklet surer benim tam zittim yani nispet yapar gibi sürüyordu-yada ben oyle algiliyordum o imrenisle-umudu kesmistim.babamda korkutuyordu zaten.ya bir yerini kirarsan bosuna basina is cikarma diyordu ve diyor hep .daha cok sevkim kiriliyor.ama sizin bu yaziyi okuyunca ne kadar umutlandim bilemezsiniz.ve kac kere dustunuz? Cok onemli bir sorun oldu mu? Ve attiginiz video açılmıyor.cevaplarsanız cok mutlu olurum.

Kizlierkeklikedili dedi ki...

@hacer nur, hiç endişe etmeyin ve hevesinizi kırmayın kesinlikle. Niye öğrenemeyesiniz ki! Siz hiç aldırış etmeyin negatif yorumlara 😊 ben de kiloluyum ve öğrendim, o da problem değil anlauacağınız! Videoya da ben de baktım haklısınız, güncellenmiş linkine de ulaşamadım ama bilhassa yabancı videolar bulabilirsiniz bu konuda yardımcı olacak. Youtube aramasına "how to learn a bike" yazarsanız, hangi dilde olursa olsun izleyerek de anlaşılabilir sistem.

Ben bir kaza geçirmedim, yaralanmadım, başıma da bir iş gelmedi ama kaskı ve gerekli korumaları ihmal etmemek lazım allah korusun... umarım siz de en kısa zamanda kazasız belasız öğrenirsiniz sürmeyi. Bol şans, sevgiler 😊

Hacer Nur dedi ki...

Teşekkür ederim ilginiz icin.insaAllah bende bir gun surecegim ve tabiki de guvenli bir sekilde surmek icin koruma yapmak lazim.bununda farkındayım.arastirma yapacagim internetten.iyi aksamlar diliyorum 😊😘

Kbraksglu dedi ki...

18 yaşındayım ve yakın arkadaşlarımla bisiklet sürme hayalleri kurunca bu gün bisikletimi aldım sürmeyi bilmiyorum ama öğrenicem inşallah yazınızı okumak çok iyi geldi😊😊

Kizlierkeklikedili dedi ki...

@kbraksglu, ne güzellll, ben malesef hamile kaldığımdan beri çıkmadım üzerine 😢 bu bahar niyetliyim, umarım unutmamışımdır 😶 çok mutlu oldum birilerine cesaret olabildiğime! Köstek çok çünkü, ohoop bu yaştan sonra diye başlıyor herkes 💥💥