27 Nisan 2015 Pazartesi

Hamilelikte Sigara Kullanımı

Bilenleriniz de bilmeyenleriniz de vardır ama hamile kalmadan önce sigara içiyordum. Tamamen belirtisiz ve süpriz bir hamilelik yaşadığım için malesef ki doktor kontrolünde beş haftalık hamile olduğumu öğrenene kadar da içmeye devam etmişim. 

Doktor kontrolümüzden gelip, kan tahlilimde gebeliğimi gördükten sonra sigarayı bıraktım. Peki her şeye rağmen kolay oldu mu? Hayır. Aksine çok zor oldu...

Bu yaşadığım zorluklardan dolayı bilhassa böyle hassas bir konuyu sizlerle ve Google üzerinden sayfama denk gelen güzel anne adaylarıyla sigara ve hamilelik hikayemi paylaşmak istedim.

Hamilelikte sigara ve alkol kullanımın anne karnındaki bebeklere, hatta karnında bebek olmayan her insana ne kadar zararlı olduğu hepimizin bildiği bir konu. Ancak bilhassa karındaki bebeğin ne kadar plasenta gibi bir filtresi olsa da plasentanın bile filtrelemeye yetişememesi sebebiyle bazı zararlı ve çok etken içerikleri direkt olarak bebeğe geçmesi gibi bir sıkıntı var. Olay tabiki kamu spotu reklamlarındaki gibi, anne karnındaki bebeğin kesesinin içinin duman dolması gibi bir şekilde gerçekleşmiyor. Ancak zararlı maddeler de temizlenemeden, kan yoluyla bebeğe ulaşıyor. Velhasıl hamileyken sigara içmek, alkol tüketmek çok çok çok sakıncalı! Lütfen sevgili anne adayları, içmeyin, lütfen...

Lafı yine çok uzattım, hikayeme döneyim. Velhasıl, hamile olduğumu öğrendim ve sigara içmemeye başladım. İlk heyecanla hiç etkilenmedim. Ancak 2. günü geçtikten sonra hafif hafif sigarasızlığın etkilerini bünyemde hissetmeye başladım. Eş zamanlı olarak mide bulantısı çekmiyor olmam, sigara dahil hiçbir kokudan tiksinme yaşamamam da bana hiç yardımcı olmuyordu. Dayandım, dayandım... Akşamları asabilik, elini kolunu nereye koyacağını bilememezlik geldi üzerime. Ayrıca aynı dönemde hayatımdan kafein dahil tüm uyarıcıları da çıkartınca, süpriz bir hamilelikle bunları birleştirince bir anda vücudum hem psikolojik, hem de fiziksel olarak tepki vermeye başladı. Bildiğiniz uyuşturucu yoksunluğu gibi bir şey olduğunu düşünüyorum...

Bir hafta sonraki doktor kontrolümde konuyu doktoruma danıştım, yaşadığım psikolojik ve fiziksel sıkıntılarımı anlattım, ne yapabileceğimi sordum. Bu kadar sıkıntı yaşıyorsam, geçiş dönemine mahsus olmak kaydıyla günde bir sigara içebileceğimi, öyle yasaklı gibi de kahveyi-kafeini kesmeme gerek olmadığını, hamilelikte aslında her şeyden önemli olanın anne adayının mutlu ve stressiz olması olduğunu söyledi. Yani aslında bir anda hayatımdaki tüm alışkanlıklarımı bıçak gibi kesince yaşadığım psikolojik ve fiziksel stresin, bebeğim için çok daha sakıncalı olduğu anlaşıldı. Ayrıca on senelik sigara içme geçmişi olan bir anne adayının kanından, damarından, vücudundan sigaranın etkilerini zaten hemen silinemeyeceği, bebeğin elbette ki etkileneceğini söyledi. Ben bu konuda çok haklı buluyorum doktorumu ve tam da bu nedenle kendisine bayılıyorum!

Bu kontrolümden sonraki dört gün boyunca akşamları eşime ve kendime birer fincan türk kahvesi yaptım, sigaramı yaktım, nefes almadan elimde sallandırdım, toplamda iki nefes aldım ve söndürdüm. Ancak bu yaptığım bazılarınıza ne kadar sakıncalı görünüyor olsa da benim için dönüm noktası oldu. Bu sayede elimden tüm keyiflerim alınmış hissimden kurtuldum, yeniden kendim gibi hissetmeye başladım, psikolojim de düzeldi. Yani aslında sorun sigara değil, alışkanlıklarımdan bir anda uzaklaşmış olmamdı.

Bu beş günün sonunda bir daha ağzıma sigara sürmedim, arada kahvemi içmeye de devam ettim. Kendimi hiçbir keyiften mahrum bırakmadım, yasaklamadım, kısıtlamadım, stressiz anne mutlu annedir dedim.

Lütfen ama lütfen hamileliğiniz sırasında sigarayı hemen bırakamıyorsanız da çıkış yolu arayın, kendinize geçiş dönemleri verin. Ben nasılsa bırakamıyorum deyip de içmeye devam etmeyin. Eşinizden destek alın, umut alın. Hem bırakamamak ne demek... Ben ki sigarayı hayatı boyunca bırakmayı düşünmeyen, günde bir paket sigara içen, keyfinin eksiğini sevmeyen ve en önemlisi hamileliği sırasında tiksinme yaşamamış bir insan olarak bile bu kadar kolay bıraktıysam eminim ki siz de bırakabilirsiniz. Hem bebeğinizi düşünün, en kıymetlinizi... ♥




4 yorum:

iki kedi dedi ki...

Canım, ben uzun zamandır blogları takip etmediğim için bir sürü haber kaçırmışım.
Öncelikle çok çok çok mutlu oldum bebişinizi sağlıklı bir şekilde kucağınıza alın inşallah.
Sigara konusunda ise seni tebrik ediyorum. Umarım doğumdan sonra yeniden başlamazsın. (benim sağlıklı beslenme alışkanlıklarım doğumdan sonra yerini abur cubura bırakıp bir sürü kilo almam gibi), sigarayı kokusundan nefret ettiğim için deneme gereği dahi duymadım ama biliyorum görüyorum gerçekten çok zor bırakması. Zoru başarmışsın, bebişinin ve senin mutluluğun stressiz olmanız çok daha önemli dediğin gibi.
Ben gebeliğimde Duru strese girmesin diye korku filmi dahil herşeyden uzak durdum ve şuan 16 aylık sakin bir bebişimiz var. Gebelik çok ama çok önemli bir dönem. Kendine çok iyi bak tatlım.

burcuuuuk dedi ki...

Sigara hiç içmedim hayatımda ama bir anda alışkanlıklardan uzaklaşmak çok zor olsa gerek ki zaten hamilelik ilk başlarda tam bir stres kaynağıyken...Ama sen yolunu bulmuşsun ve sorunu kökünden halletmişsin :)
Bu arada ben de her akşam bir fincan Türk kahvesi içiyorum valla, dayanamıyorum. Cezbeli diye bir marka varmış, ondan aldım en son, kafein oranı daha düşükmüş, artık ne kadar doğru bilemiyorum. Gerçi kahveye varana kadar yediğim çikolatalardaki kafein yürür gider ya neyse :(

Kızlı Erkekli Kedili dedi ki...

iki kedi, güzel yorumun ve dileklerin için çok teşekkür ederizz ♥♥

Kesinlikle çok zor ve ben de sonrasında başlamamayı umuyorum ama etrafımda tanıdıklarımda malesef ki pek iyi örnekler yok... Herkes hamilelik ve emzirmenin ardından yavaş yavaş eski alışkanlıklarına dönüyor... Çabalayacağım, bakalım...

Ben de korku filmi izlemiyorum ve hatta akşam haberlerini izlemiyorum :) Elbet üzülecek bir şey çarpıyor gözüme çünkü...

Çok teşekkür ederiz, umarım bizim bebeğimiz de sağlıkla dünyaya gelir ve sakin bir bebek olur :)

Kızlı Erkekli Kedili dedi ki...

burcuuuuk, gerçekten benim için büyük stres oldu hamileliğim ilk ayı, bildiğin mini depresyona girdim ama şimdi geçti şükür. Demek ki her anne adayının başına geliyor aynı şeyler...

Ben de canım istediğinde içiyorum mutlaka. Ancak aklında olsun doktorumdan teyid aldım, büyük zincir kafelerde kafeinsiz olarak satılan kahveler, aslında normal kahvenin içerisinden kafeinin çıkartılmış haliymiş, yani işlenmiş. Bu nedenle doktorum tavsiye etmedi. ben de artık normal kahve içiyorum. Mutluluk en önemlisi ♥